IMG-LOGO

ADAS

ADAS en Verkeersschool Marc van Hazendonk
'Advanced Driver Assistance Systems'

(geavanceerde rijhulpsystemen)


( In je theorieboek van VekaBest@ 'de verkeersregels' Hfst 13 staan deze ook uitgebreid uitgelegd)
Vanaf 1 januari kunnen ze hier met je ttt en examen ook iets over vragen.


Er zijn veel systemen die bestuurders helpen om veiliger te rijden. Deze noemen we ADAS systemen, een afkorting voor “Advanced Driver Assistance Systems”, oftewel geavanceerde rijhulpsystemen. Veel van de systemen worden (nog) gezien als luxe. Maar ze maken al snel hun weg naar de gangbare modellen die voor een ieder bereikbaar zijn.
Onze visie is dat slimme rijhulpsystemen het verkeer veiliger kunnen maken als de systemen op de juiste wijze, onder de juiste omstandigheden worden gebruikt.
Welke ADAS systemen zijn er en hoe dragen ze bij aan een veilig en bewust rijgedrag? In deze blog behandelen we 10 verschillende systemen:

1. Lane Departure Warning, lane assist
rijstrook assistent 


Per ongeluk over de lijnen? Niet met dit ADAS systeem. Met verschillende sensoren bepaalt het de plaats op de weg. Wanneer de kant- of midden lijn overschreden wordt gaat het stuur trillen (haptische signalen) of klinkt er een alarm (akoestische signalen). Aan de hand van het alarm kan de bestuurder ingrijpen. Er zijn ook systemen op de markt die zelf correctieve handelingen uitvoeren om binnen de lijnen te blijven, dit systeem heet Lane Keeping Assist. Het is belangrijk om te weten of uw systeem is uitgerust met een “warning” systeem of een “keeping” systeem.

2. Adaptieve Cruise Control


Deze technologie is vooral handig wanneer men rijdt op de snelweg, autowegen en secundaire wegen. Met conventionele Cruise Control moet de snelheid constant worden gemonitord. Met Adaptieve Cruise Control zal het voertuig automatisch snelheid verminderen of vermeerderen op basis van het voertuig dat voor u rijdt. Enkele Adaptive Cruise Control Systemen halen ook automatisch in (na een signaal van de bestuurder). Let hier wel mee op want de praktijk wijst uit dat sommige systemen ook rechts inhalen, en dat is vaak niet gewenst.

Adaptive Cruise Control werkt soms niet meer bij een erg lage snelheid (15 km/u). Andere systemen komen volledig tot stilstand en accelereren vervolgens weer naar de ingestelde snelheid, dit is vaak alleen in combinatie met een automatische transmissie. Bij lage snelheden spreken we trouwens van een File Assistent.

99% van de kop-staart aanrijdingen kunnen worden voorkomen door het gebruik van een file assistent in combinatie met een automatische transmissie.

3. AEB (Autonomous Emergency Braking)



Ook wel genoemd “City Safety”. Het heeft als doel om aanrijdingen in het verkeer te voorkomen. Als dit ADAS systeem inschat dat een botsing aannemelijk wordt, begint het met het aanspannen van de remmen en het afgeven van akoestische signalen, als de bestuurder dan nog niet remt maakt het systeem zelf een noodremming. Bij hoge snelheden probeert het de snelheid bij impact te minimaliseren, bij lage snelheden voorkomt het ook echt aanrijdingen. Dit systeem is “default on”, dat wil zeggen dat het altijd aan staat en de bestuurder het niet uit kan zetten.

4. Autopilot, ProPilot, Pilot Assist en Driver Assist


Steeds meer fabrikanten combineren Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, Blind Spot Monitoring en een File Assistent in één ADAS systeem. Met name op snelwegen werkt dit erg goed maar let op want het kent het ook nog “fouten”. Daarom raden we bijvoorbeeld af dit systeem te gebruiken bij tijdelijke markering bij wegwerkzaamheden omdat het soms niet weet welke lijn te volgen.
Het komt voor dat het systeem remt voor portaalborden of viaducten, dit fenomeen noemen we “phantom braking”. Dit geeft aan dat aandacht van de bestuurder altijd nodig is. Wij zijn wel van mening dat rijden met dit systeem het rijden veiliger maakt, u moet het zien als extra ogen die samen met u opletten.
Onze tip, heeft u een auto met Adaptive Cruise Control die gebruik maakt van een radar in combinatie met een camera? Gebruik het systeem dan juist in de mist, de radar merkt verkeer veel sneller op dan de bestuurder.

5. Vermoeidheidsherkenning


Vermoeidheid tijdens rijden is gevaarlijk en is vaak één van de oorzaken bij een ongeval. Vermoeidheidsherkenning bepaalt wanneer een bestuurder niet meer oplettend is tijdens het rijden. Het wordt bepaald aan de hand van stuurgedrag of bewegingen die ontstaan door vermoeidheid. Maar ook wordt er informatie van “Lane Departure Warning” gebruikt om te bepalen of iemand vermoeid is. De bestuurder wordt aanbevolen op te letten. Met bijvoorbeeld een kop koffie symbool.

6. Automatisch Parkeren


U kent het vast, al een ruime tijd is het beschikbaar op vele modellen. Het helpt bestuurders met inparkeren. Zowel bij file parkeren, als voor of achterwaarts inparkeren. Het ene systeem doet het geheel automatisch, bij andere wordt alleen het sturen geautomatiseerd. Er zijn zelfs systemen die volautomatisch parkeren zonder dat er een persoon achter het stuur zit, bedient vanaf de telefoon of afstandsbediening.

7. Dode hoek waarschuwing


In het Engels “Blind Spot Detection Systems”. Het systeem gebruikt verschillende sensoren om bestuurders te informeren over voertuigen, objecten of personen die zich in de dode hoek bevinden. Wanneer dit het geval is laat het bijvoorbeeld een rode of oranje driehoek zien in de spiegel, er zijn ook systemen die een alarm of vibratie in het stuur gebruiken als waarschuwing als u toch van richting wilt veranderen terwijl er verkeer in de “dode hoek” rijdt. Vooral op de snelweg bij inhalen is het een zeer bruikbaar ADAS systeem dat bestuurders echt helpt om veiliger onderweg te zijn.

8. Intelligent Speed Adaption


Dit ADAS systeem monitort verkeersborden onderweg om te zorgen dat u als bestuurder de juiste snelheid hanteert. Het vergelijkt de toegestane snelheid met de werkelijke snelheid. Vaak werken deze systemen nog niet in alle gebieden en op alle wegen.
Sommige systemen werken alleen met camera input, andere systemen gebruiken ook GPS input. Met name dit ADAS (rijhulp)systeem is gebaat bij uniforme bordenplaatsing door wegbeheerders.

9. Lane Change Assist


Dit ADAS systeem stelt, wanneer het navigatiesysteem en de Cruise Control worden gebruikt, voor om van rijstrook te wisselen. De bestuurder keurt deze wissels vervolgens zelf goed door de richtingaanwijzer te bedienen. De rijstrookwissels gaan verder vanzelf.
Dit systeem laat goed zien hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe technologie steeds meer in staat is bestuurders te ondersteunen in hun rijtaak. Dit systeem moeten bestuurders echt “leren” te gebruiken, dan werkt het, met name op de snelweg, comfort verhogend. Nu zorgt het vooral voor een vrij onrustig verkeersbeeld.

10. Rear en/of Front Cross Traffic Alert


Wanneer u rijdt detecteert dit ADAS systeem naderende voertuigen van links of rechts die u zelf beperkt of niet kunt zien. Erg handig wanneer u een parkeervak verlaat en beperkt zicht hebt.
De sensoren in de bumpers (Waar BLIS trouwens ook gebruik van maakt) houden het verkeer in de gaten. Afhankelijk van het type systeem waarschuwt het u allen(ALERT) en/of remt ook daadwerkelijk wanneer er niet wordt gereageerd op de waarschuwing (autobrake). Een mooi systeem dat echt kan helpen verkeer veiliger te maken, dit systeem is default on, maar de bestuurder moet wel bewust zijn of het systeem alleen een alert functie heeft of ook een autobrake functie.


ADAS systemen – automatische transmissie of handgeschakeld?
Om ADAS systemen optimaal te laten functioneren is het aan te raden te kiezen voor een automatische transmissie. Het voordeel is dat deze combinatie geheel geautomatiseerd kan remmen en tot stilstand komen. Tevens kan het wederom accelereren naar de gewenste snelheid ook gebeuren zonder input van de bestuurder.

Stimuleren van veilig gebruik van ADAS systemen


ADAS systemen hebben de intrede gedaan in de automotive sector en zijn op vele modellen beschikbaar. Ze voegen een nieuwe dimensie toe aan het veilig deelnemen in het verkeer.
Ik ben van mening dat wanneer ADAS systemen op de juiste wijze en onder de juiste omstandigheden worden gebruikt zij helpen om het verkeer veiliger te maken. Onze eigen ervaring is dat u naast veiliger maar ook meer uitgerust aankomt.